Woensdagavond zeilcompetitie 2012

Woensdagavond zeilcompetitie 2012

Eerste wedstrijd:
Het is woensdag 9 mei 18.30 uur en het is de eerste doordeweekse dag dit jaar dat het opvallend druk is in onze haven. Leden zijn op hun boten aan de zeilen aan het prutsen. Men staat vaak naar de lucht te staren………..  Het is de eerste wedstrijd van de woensdagavond competitie.

Rond kwart voor zeven staan de eerste al ongeduldig te trappelen bij het clubgebouw. De eerste wedstrijd na het winterseizoen is toch spannend. Er zijn deelnemers die nog niet gezeild hebben dit jaar en twijfelen nog of de masttrim wel goed is. Enkele boten zijn nog niet vaarklaar en kunnen de eerste wedstrijd niet eens mee varen.

 

Het is 19.00 uur . Na enkele minuten uitstel omdat er nog enkele zeilers komen aanlopen, waar onder een carnavaleske bemanningsteam, begint het palaver. Het is duidelijk dat alles  nu echt serieus wordt.  Nadat de baan die we gaan varen bekend is geworden spurt iedereen naar zijn boot en vaart naar buiten om de zeilen te hijsen om nog zich nog even te kunnen oriënteren hoe en vanuit welke hoek je het beste kunt starten. La Belle Jans start i.v.m. rating een kwartier eerder om 19.30 uur.  Nog voor de start wordt de baan gewijzigd in een kortere en wel west 3.

 

Alles licht levenloos te dobberen op het water.
De zeilen van de schepen stralen passiviteit uit. Ze hangen letterlijk te wachten op wind. Door de verscheidenheid van de positie van de zeilen op boten, die proberen dezelfde kant op te varen,  zou je concluderen dat de wind uit verschillende richtingen komt.  Dit lijkt erg onwaarschijnlijk. Nee, het is echt WINDSTIL. Sigaretten rook stijgt zelfs rechtop omhoog.  Ondanks het geflapper van de zeilen en golf bewegingen in het water  wurmt de La belle Jans zich 10 minuten na haar startsein zich over de startlijn. Een kwartier later komt de verlossing. Uitstel met een kwartier en uiteindelijk afstel van de start. De hoera stemming aan boord van de La Belle Jans verwonderd enkele zeilers. Maar het wordt al gauw duidelijk. De bemanning van deze Etap 22 heeft het vorige seizoen de laatste wedstrijd winnend afgesloten en vinden, omdat zij de enige zijn die over de startlijn heen zijn gekomen, de morele  winnaar zijn van deze eerste wedstrijd. Het feit dat er geen wedstrijd gevaren is, doet geen afbreuk aan deze euforie. Lachend varen we allemaal weer naar de haven . Mede door het zeer rustige (windstille) avond weer heeft de naborrel nog nooit zo lang geduurd met zo`n groot aantal zeilers. Dit compenseert de zeildesillusie van de eerste race toch nog voor een redelijk groot deel. Het clubgevoel was groot en het was buitengewoon gezellig.
Volgende week hopen we op een spectaculaire start van de “Eerste” wedstrijd met goede wind en een lekker avondzonnetje.

Tweede wedstrijd:
De tweede woensdagavond (16 mei) blijkt een opvallend contrast te vormen met de eerste woensdag.
De schippers en bemanning staan duidelijk minder gespannen te wachten op de briefing. Na wat nonchalant  gebrabbel over geen wind en de voorspellingen voor deze avond, geeft een kort en bondig palaver duidelijkheid. Baan NW2.  En we gaan zeker zeilen.
Binnen no time zijn alle boten uitgevaren om zich voor te bereiden op de start. Buiten even voelen of de op die middag nog gewisselde zeilen,  i.v.m. de afnemende windvoorspelling , een goede keuze is geweest.
 

Terwijl de Shadow zich weer naar binnen ijlt nadat deze de startboei heeft gedropt, varen de andere deelnemers zenuwachtig naar en af van de startlijn. De “La belle Jans” en de ‘Ardea” worden (AF) nagekeken hoe zij het eerste rak zeilen.

Zij mochten immers een kwartier eerder starten. De “Shadow” voegt zich ( met een ander voorzeil) weer bij de rest samen met de “Thunar” op het laatste moment  nog naar buiten vaart en samen starten zedirectement nagenoeg onvoorbereid . Binnen 3 seconden na het startsein gaat de “Vic`s Blue” er als eerste vandoor. De rest begint een inhaal race, die discipline en concentratie van de bemanning vereist. Met zeer mooi zeilweer wordt er gestreden voor een goede uitslag.

De wind bleef boven verwachting lekker waaien. Zowel windfinder als windguru hadden het vanavond duidelijk mis. De wind kakte pas na de wedstrijd volledig in. Met de hete adem in de nek finisht de Victoire, die zijn eerste positie weet te handhaven, net (5 sec) voor de “Freestyle”, die met een snor voor de boeg tot op de spiegel van de Vic’s Blue is genaderd. Binnen een tijdsbestek van ongeveer 10 minuten weten alle deelnemers de meet te overschrijden.  Om 21.00 uur liggen alle bootjes weer keurig op hun plaats afgemeerd en zijn hun kapiteins  in de loods ervaringen aan het uitwisselen. Als de  voorlopige uitslag is medegedeeld, verandert de gezellige sfeer in een discussie over ratings. Gemoedelijk wordt het een en ander bekeken, en waar nodig gecorrigeerd.

De uitslag kent enige verassingen.  De “Ardea” is voorlopig derde,  waarmee hij het hele vorige seizoen goedmaakt. 

Zelfs in het algemeen klassement na 2 wedstrijden “derde”. Tevreden hoor ik Bas zeggen: “Deze wordt vastgelegd en vereeuwigd in de annalen”.  Met “Tot volgende week en wel thuis” verlaat iedereen in opgewekte stemming de loods om op kooi te gaan. De een thuis en de ander aan boord.

Als ik zeg, dat ik nog nooit watersporters zo vrolijk heb zien vertrekken, met een gevoel van “heerlijk gezeild”, na een wedstrijdje van slechts 50 minuten,  kan een ieder aanvoelen hoe leuk en spannend tegelijk met vaak een vleugje humor en nodige discussie deze zomeravond-competitie eigenlijk is.

 
En dan nu de voorlopige uitslag. Tweede Race.
Status:
Tweede race
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
1 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
91,5
s
20:30:24
20:34:37
0,75
2
2 Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel
99,6
s
20:35:59
20:36:11
2,00
3
7 Ardea Koopmans Bas de Vooght
136,0
s
20:55:03
20:36:30
3,00
4
4 Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar
104,7
s
20:39:13
20:36:47
4,00
5
14 Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters
89,8
s
20:32:00
20:37:20
5,00
6
11 Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen
90,0
s
20:32:51
20:38:10
6,00
7
6 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos
85,5
s
20:30:29
20:38:12
7,00
8
12 Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen
91,5
s
20:34:20
20:38:55
8,00
9
5 Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers
101,0
s
20:39:30
20:38:58
9,00
10
9 Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay
88,0
s
20:34:33
20:41:18
10,00
11
13 La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen
118,0
s
20:52:57
20:42:35
11,00
12
3 Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen
89,0
dns
   
15,00
13
8 Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes
98,0
dns
   
15,00
14
10 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
101,0
dns
   
15,00
Derde wedstrijd:
Status:  
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
1 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
91,5
s
20:50:32
20:56:37
0,75
2
6 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos
85,5
s
20:46:57
20:57:27
2,00
3
2 Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel
99,6
s
21:02:15
21:02:34
3,00
4
3 Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen
89,0
s
20:54:04
21:02:36
4,00
5
11 Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen
90,0
s
20:56:20
21:04:16
5,00
6
9 Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay
88,0
s
20:56:32
21:06:17
6,00
7
12 Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen
91,5
s
20:59:40
21:06:36
7,00
8
4 Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar
104,7
s
21:12:38
21:08:42
8,00
9
14 Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters
89,8
s
21:00:12
21:08:44
9,00
10
13 La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen
118,0
s
21:03:35
21:09:45
10,00
11
5 Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers
101,0
s
21:13:04
21:12:12
11,00
12
8 Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes
98,0
s
21:15:57
21:17:48
12,00
13
7 Ardea Koopmans Bas de Vooght
136,0
dnf
   
15,00
14
10 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
101,0
dnf
   
15,00
Stand na de derde race
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
            Aantal punten per race:  
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8  
1
1 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5 15,00 0,75 2,00             0,75
2
6 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 86,5 15,00 5,00 0,75             0,75
3
2 Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6 15,00 2,00 3,00             2,00
4
7 Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0 15,00 3,00 15,00             3,00
5
3 Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0 15,00 15,00 4,00             4,00
6
4 Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7 15,00 4,00 8,00             4,00
7
11 Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0 15,00 7,00 5,00             5,00
8
9 Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 89,0 15,00 10,00 6,00             6,00
9
14 Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,3 15,00 6,00 9,00             6,00
10
12 Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,0 15,00 9,00 7,00             7,00
11
5 Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0 15,00 8,00 11,00             8,00
12
13 La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0 15,00 11,00 10,00             10,00
13
8 Blue Whale Compromis C39 class D. Gerdes 97,0 15,00 15,00 12,00             12,00
14
10 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0 15,00 15,00 15,00             15,00
 
Vierde wedstrijd:
Verslag woensdagavond wedstrijd 30 mei (van voorbereiding tot wedstrijd).
Woensdagmiddag, 30 mei. Lekker vandaag een avondje zeilen, maar eerst nog een paar uurtjes werken. Zin om met dit weer heerlijk op het water te zitten, maar toch altijd weer racen om op tijd te komen voor palaver en start. Eigenlijk staat heel de woensdag dus in het teken van wedstrijd. Om 17:45  naar huis.
File...druk...balen...gaan we dat nog halen? Mijn zeilmaatje vanuit de auto gebeld, we spreken af in Prinsenbeek, van daaruit carpoolen we verder. Laatste stukje naar huis (Breda) nog even het gaspedaal diep ingedrukt. Thuis vrouw en kinderen een zoen en een bord macaroni in één hap naar binnen. Tegelijkertijd even omkleden tijdens het eten. Nog een vlugge opmerking, knuffel en hop de auto in. Onderweg Michiel gebeld die in Prinsenbeek al staat te wachten. Op de rotonde bij Prinsenbeek even op de rem en Michiel springt naast  me in de auto, hèhè, we zijn op weg.
Hoe laat komen we aan? Tom-Tom, Oei, dat wordt 19:25 in de haven. Palaver is om 19:00 uur. Ik bel Jan, we varen Noordwest 3. Dat is een lange baan en we starten 10 minuten eerder (19:35), nog krapper dus en nog meer haast. Gelukkig zitten de zeilen en schoten er nog op, want na maandag heb ik die expres laten zitten. Onderweg in de auto één minuut ingelopen, die eerste slag hebben we gewonnen! In de haven springen we letterlijk aan boord. Om 19:25 varen we de box uit, waarbij duidelijk is dat een warm gelopen motor toch wat beter reageert. Daarna full speed het water op. Om 19:30 staan de zeilen op en om 19:32 varen we zeilend in het startgebied. Daar is iedereen al zenuwachtig op en neer aan het varen om een goede uitgangspositie te verkrijgen voor de start. Om 19:33 hebben we nog maar twee minuten voor de start. Iedereen begint zich in een goede positie te manoeuvreren. We besluiten 1 minuut van de startlijn weg te varen en 1 minuut terug. Dit werkt aardig en we hebben na alle stress nog best een goede start. Iedereen start over bakboord en een aantal boten waaronder wijzelf en de Freestyle gaan direct na de start overstag. Het geluk is met ons, want richting de vaargeul staat meer wind. De stress begint nu weg te zakken de drukte is voorbij, we zijn gestart en liggen er erg goed voor. Vanaf nu is het goed concentreren en geen fouten maken. Halverwege de wedstrijd denken we serieus een goed klassering te kunnen maken vanavond. De Vics Blue, Freestyle en Feliz liggen voorop, wij denken op handicap rond plek 2, 3 of 4 te liggen, maar wat is dit een lange baan! Bakboord, stuurboord, bakboord, die S4 hadden we al gehad, maar die moeten we nogmaals voorbij. Vóór de wind, vlindert iedereen met een boom in de Genua om zo veel mogelijk snelheid te maken.
De wind neemt echter steeds meer af en dan wordt ons langzaam duidelijk dat we ondanks een topklassering wel eens net de sluis zouden kunnen gaan missen als we de wedstrijd uitvaren. We gaan rekenen. Vanaf de verste ton x mijl naar de start, onze snelheid, we rekenen uit dat we rond 21:41 gaan finishen.Helaas gaat de sluis om 21:30 dicht. Een aantal boten heeft al besloten om niet meer door te varen, maar om op 2/3 van de wedstrijd naar binnen te gaan op de motor. Achter ons vaart de Shadow, vóór ons slechts drie schepen; Feliz, Vics Blue en Freestyle. Eigenlijk varen we heel relaxed, de stress van eerder vandaag was weg, maar begint nu weer terug te komen. We besluiten om op het laatste moment toch maar de motor aan te slingeren en met 7,5 knoop full speed  terug te varen naar de haven om de sluis te halen. Op volle snelheid halen we de Feliz, Freestyle en Vics Blue in. Samen met de Shadow trekken we een dikke golf, is dit de laatste race van deze dag?  
We halen de sluis. Nadat we binnen zijn horen we de sluiswachter roepen naar de boten die op het water zijn.
De Feliz gaat als allerlaatste door de sluis en daarna gaat deze op dubbel rood,......rust. Het berekenen van de uitslag is dit keer niet zo ingewikkeld voor Coen, er zijn slechts drie boten gefinisht. Eerste is de Vics Blue, waardoor deze de leiding aan kop van het klassement weer verstevigd. Aangezien er slechts drie boten de finish hebben gehaald is er na afloop  nog een korte discussie waarin wordt aangegeven dat eigenlijk niemand dit zo vooraf had gewild. Er wordt daarom besloten dat in het eindklassement 3 wedstrijden ipv. 2 mogen worden afgetrokken van het totaal.
We drinken nog een biertje en gaan weer naar huis, lekker slapen...                      Vics Blue, gefeliciteerd!
 
Status:
Vierde race.
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:35:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
91,5
s
21:23:06
21:33:09
0,75
2
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen
90,0
s
21:39:20
21:53:09
2,00
3
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos
85,5
s
21:34:20
21:54:34
3,00
4
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel
99,6
dnf
   
11,00
5
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar
104,7
dnf
   
11,00
6
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers
101,0
dnf
   
11,00
7
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes
98,0
dnf
   
11,00
8
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
101,0
dnf
   
11,00
9
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen
91,5
dnf
   
11,00
10
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters
89,8
dnf
   
11,00
11
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen
89,0
dns
   
15,00
12
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght
136,0
dns
   
15,00
13
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay
88,0
dns
   
15,00
14
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen
118,0
dns
   
15,00
.
Stand na de vierde race.
 
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
            Aantal punten per race:  
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8  
1
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5 15,00 0,75 0,75 0,75          
1,50
2
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6 15,00 2,00 3,00 11,00          
5,00
3
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 85,5 15,00 7,00 2,00 3,00          
5,00
4
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0 15,00 6,00 5,00 2,00          
7,00
5
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7 15,00 4,00 8,00 11,00          
12,00
6
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,8 15,00 5,00 9,00 11,00          
14,00
7
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,5 15,00 8,00 7,00 11,00          
15,00
8
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 88,0 15,00 10,00 6,00 15,00          
16,00
9
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0 15,00 3,00 15,00 15,00          
18,00
10
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0 15,00 15,00 4,00 15,00          
19,00
11
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0 15,00 9,00 11,00 11,00          
20,00
12
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0 15,00 11,00 10,00 15,00          
21,00
13
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes 98,0 15,00 15,00 12,00 11,00          
23,00
14
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0 15,00 15,00 15,00 11,00          
26,00
 
Vijfde wedstrijd:
Eindelijk wind……………..
Al wekenlang lagen we met afhangende zeilen in de doldrums. Het laatste vat met water was gisteren aangeslagen. De vallen klapperden op het ritme van de enkele golf tegen de aluminium mast. Gek werden we ervan.
De vallen worden wat strakker doorgezet, Moet er een rif in als die bui uit die donkere wolk boven ons losbarst? Zet de achterstag maar wat door dan gaat het wel.
Nog een paar minuten. Nog 50 seconden, we zeilen voorzichtig naar de lijn. Shit, volgens mijn klok zijn we te vroeg. Heb ik nog tijd en ruimte voor een rondje van 360 graden? Het moet anders zijn we te vroeg over de lijn.
Als wij nog aan het draaien zijn gaat de 1e over de lijn, en wij volgen toch nog best snel. 
Freestyle is weg, gevolgd door Grey Fox, Second Love Shadow, Feliz en Vics Blue.
Een deel gaat richting dijk, de rest zoekt wind midden in het vaarwater.Alle schepen zoeken hun weg naar de 1e boei
 

Dat is nog eens wat anders dan dat slopende geklapper van het grootzeil. De zeilen opdoeken is geen optie. De boot zal vreselijk oncomfortabel slingeren. Er is brandstof voor een paar uur.

Rimpels op het water komen ons tegemoet, de boot gaat hangen in de wind en versnelt. Dit is zeilen, zoals zeilen bedoelt is. Niet teveel vlagen, een redelijk constante wind. De log loopt op tot 6,5 knoop. 
Op de cadans van de golven sturen we aan de wind de tell tales naar achteren.
Opnieuw waait een donkere wolk over ons heen, houden we het droog? Als de wind aantrekt loeft de boot waardoor we nog hoger bij de wind komen. Kunnen we dan toch die boei ronden zonder nogmaals overstag te gaan.
Klaar om te wenden? Ree!! 
Dan spoeden we ons, met de zeilen over bakboord naar de boei. In deze riante positie ronden we de gele boei. Dan vóór de wind. Afkruisen of uitbomen? Wat is slim? Wat doet de rest? We besluiten het eerste stuk af te kruisen.
Na de boeironding snel de schoten doorhalen en opnieuw hoog aan de wind naar de bovenboei.

Als ik de grootschoot nogmaals doorzet lijkt het of er een beetje wind is gekomen. Het geklapper verandert in geritsel. En warempel, we hebben sinds dagen weer een zog.

Langzaam draait het schip naar een vaarbare hoek met de wind. 
Rimpels op het water komen ons tegemoet, de boot gaat hangen in de wind en versnelt. De log loopt op tot 6,5 knoop. 
Op de cadans van de golven sturen we aan de wind de tell tales naar achteren.
La Belle Jans en Ardea trekken zich er niets van aan dat ze opgelopen worden door de  grote schepen. Ze varen hun eigen wedstrijd, Zo hard als mogelijk.
De Feliz zijn we voorbij evenals de Grey Fox. Ook In de achterhoede wordt scherp en hard gevaren. Blue Whale en Two Parts. En daar tussen in De splinternieuwe Evolutix5 en Thunar.
Genieten is dit. Kicken!
Dan met een bakstagwind naar de finish. In de verte varen Freestyle en Vics Blue. Kort voor ons; Shadow.
Ik moet daar voorbij. Maar hoe? Ik zet de boom in het voorzeil, vier de grootschoot en trek de neerhouder nog strakker. langzaam komt Shadow dichterbij. Peter kijkt steeds om, en probeert ons uit te loeven. Wij gaan niet mee, en blijven aan zijn spiegel hangen. Shadow finisht een paar seconde voor ons.
Er voorbij varen is niet gelukt. Jammer, aan de wind lag het niet.
Laat de wind niet gaan liggen, De Doldrums hebben we gehad, we moeten deze wind vast houden. Wow, wat lopen we nu lekker. We drinken water, Als deze windt aanhoudt drinken we vanavond bier. 
Nog een paar uur en we zien de contouren van de kust. Eerst vaag, dan steeds scherper. 
Als het begint te schemeren, drijven we nog alleen op de fok tussen de havenhoofden door, naar de dorpshaven. We zijn binnen, de wind kwam juist op tijd.
Als wij voor de sluis liggen te wachten op groen licht, is nog niet iedereen gefinisht.
Maar vóór sluitingstijd van de sluis is iedereen binnen.
Tijdens de wedstrijd dronken we water, maar nu drinken we bier.
Vijfde Race
Opmerkingen:
- finishtijd van Ardea en La Belle Jans met 15 min opgehoogd ivm eerder starten.
- finishtijden van Freestyle, Shadow en Feliz zijn verhoogd met 45 seconden ten opzichte van het toetersignaal, wat te vroeg zou hebben geklonken t.o.v. officiele GPS-tijd.
 
Status:
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
1 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5
s
20:36:50
20:41:39
0,75
2
2 Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6
s
20:43:15
20:43:29
2,00
3
6 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 85,5
s
20:35:12
20:43:43
3,00
4
12 Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,5
s
20:38:52
20:43:52
4,00
5
3 Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0
s
20:38:08
20:44:42
5,00
6
4 Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7
s
20:50:29
20:47:33
6,00
7
14 Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,8
s
20:41:10
20:47:33
6,00
8
11 Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0
s
20:41:50
20:48:09
8,00
9
5 Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0
s
20:50:41
20:50:02
9,00
10
8 Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes 98,0
s
20:48:52
20:50:10
10,00
11
9 Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 88,0
s
20:43:53
20:51:55
11,00
12
13 La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0
s
21:04:04
20:52:00
12,00
13
7 Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0
s
21:23:15
20:57:15
13,00
14
10 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0
dns
   
15,00
Tussenstand na vijfde wedstrijd:
                             
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
                             
            Aantal punten per race:  
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8  
1
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5 15,00 0,75 0,75 0,75 0,75        
2,25
2
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6 15,00 2,00 3,00 11,00 2,00        
7,00
3
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 85,5 15,00 7,00 2,00 3,00 3,00        
8,00
4
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0 15,00 6,00 5,00 2,00 8,00        
13,00
5
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7 15,00 4,00 8,00 11,00 6,00        
18,00
6
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,5 15,00 8,00 7,00 11,00 4,00        
19,00
7
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,8 15,00 5,00 9,00 11,00 6,00        
20,00
8
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0 15,00 15,00 4,00 15,00 5,00        
24,00
9
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 88,0 15,00 10,00 6,00 15,00 11,00        
27,00
10
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0 15,00 9,00 11,00 11,00 9,00        
29,00
11
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0 15,00 3,00 15,00 15,00 13,00        
31,00
12
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes 98,0 15,00 15,00 12,00 11,00 10,00        
33,00
13
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0 15,00 11,00 10,00 15,00 12,00        
33,00
14
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0 15,00 15,00 15,00 11,00 15,00        
41,00
 
Zesde wedstrijd:
Droog én wind en op tijd terug voor het voetbal. (Hans)
In het weekend na de 5e wedstrijd, toch af en toe maar even kijken wat het weer doet. Blijft het droog, hebben we wind, hoeveel, en uit welke richting, beetje saai, hij blijkt toch overwegend  W tot NW te komen.
Ja dat komt natuurlijk door dat lekkere zomerweer, zal wel weer een lagedruk gebiedje ergens zitten. Voorspelling ziet er droog uit met een matig windje, net als al die andere woensdagen.
We hebben nog geen wedstrijd met regen gehad, en ook nooit veel wind, wel apart eigenlijk.
Maar een even checken hoe mijn bemanning eruit ziet. 2  vrienden  gaan voetbal kijken en gaan niet mee, een andere vriend en dochter Sas gaan wel mee.
Woensdag avond rijden we naar de haven en zien dat het een lekker zeilavondje gaat worden met een windje uit NW, soms een tikkeltje N.

De routine gaat van start, zeilklaar maken, en ik ga even naar het palaver.
Zoals van vorige week al bekend zijn er een paar deelnemers niet, de groep is dus wat kleiner. We  besluiten de NW 1 baan te varen om zeker te stellen dat we op tijd terug zijn om Nederland-Duitsland te kunnen zien.
Jan heeft alles al opgesteld in  de loods, “klasse Jan”
We hebben nog een bemanningslid uitgeleend aan de Orion, omdat hij alleen was en wij de enige waren met 3 bemanningsleden .Moet kunnen denk ik zo, Iedereen kan zo toch lekker varen.

De startlijn is vanaf deze wedstrijd iets anders en er liggen nu 2 gele boeien zodat we minder voor de haveninvaart hoeven te zeilen, wel zo veilig eigenlijk.
Focus op de starttijd, dus GPS en plotter aan, horloge loopt gelijk met GPS en de timer op de dieptemeter staat op 10 min, ingesteld. 5 over half acht de timer resetten, en het aftellen begint.
Wat is de beste kant, even aanvliegen maar, de eerste bovenboei lijkt bezeild dus de keuze valt op vrij vaarwater en scherp starten om geen last te hebben van andere schepen.
Dit wordt toch wel lastig als blijkt dat iedereen scherp op tijd bij de startlijn is (oefening baart kunst). Vicks blue ligt voor ons en er is ruimte tussen de boei, pak ik die ruimte of loeft de Vick me eruit, maar de Vicks ligt stil en blijkt achteraf een klemgelopen schoot op de lier te hebben.

We knallen over de startlijn ik denk als derde, De Shadow en de Second love zijn ons voor, dus goeie start mannen,

Focus op de trim, onderlijk trim, genua rail trim, achterstag, grootschootoverloop, neerhouder,telltales, wel druk met z’;n tweeen, maar we hebben het vaker gedaan.
Samen met Sas focussen we ons op de trim voor aan de wind en de boei, de Shadow  komen we net voorbij voor de boei, maar de Second love heeft er goed snelheid in en is als eerste de boei rond. Even de boei doorstrepen op het rakkenkaartje!
Ruim gaat het richting wal naar de volgende boei en hier lopen de we Second love langzaam voorbij. Overigens, het zeilwater wordt deze keer weer eens door een duwstel als ankergebied uitgekozen, dus even zoeken waar de boei ligt, altijd wat!
Uiteindelijk na een minuut  of 35 gezeild te hebben gaan we over de finish, zeilen nog even terug voor wat finishtijden op te nemen, en dan is het weer gedaan.
Wat een prachtige avond was het weer, de wind liep wel wat meer naar Noord, maar wel zo rond de 10 a 13 kn wind, lekker gezeild!
Zo tussen half negen en negen uur is iedereen binnen en start Jan de laptop het is nog 0-0. Met de hele groep kijken we naar de wedstrijd incl. de catering van Jan        ( worst) en zien dat dit behoorlijk de verkeerde kant op gaat,de uitslag is een ieder bekend.
Nou tot de volgende woensdag en hopelijk weer met de gehele groep, nog 2 te gaan, hopelijk weer lekker weer, en veel zeilplezier,

Verslag: Jan
Het is weer zover, vanavond gaan we weer strijden voor de eer op het water. Met een grote variatie aan zeilschepen wordt er `s woensdags op handicap (SW-waarde) gestreden voor enkel en alleen de EER. Gemoedelijk maar met heftige discussies, om eigenlijk te bepalen wie heeft er, met in acht neming van een aantal variabelen, het beste gezeild.
Ik sta vandaag al vroeg op het haven terrein om mijn boot klaar te maken voor de kracht meting. Daarna is het de bedoeling om in de loods mijn laptop en diascherm met beamer te plaatsen om als toegift de voetbalwedstrijd Nederland – Duitsland te kunnen aanschouwen. Dit moet een zeer smakelijk nagerecht worden, dus alles in het werk stellen voor een goed ontvangst en een goed groot beeld.
Als alles gelukkig naar wens functioneert volgt het palaver voor, zoals afgesproken, een korte baan. We krijgen van Deen een schriftelijke aanpassing op ons wedstrijd reglement. Uit de inhoud blijkt maar weer het nut en dus goede uitkomst van toch de soms te hoog oplopende discussies. Positieve verbeteringen waar wij als pas beginnende wedstrijdcommissie soms terecht over werden aangevallen. Het valt soms niet mee om alles vooraf goed, foutloos, en naar ieders wensen te regelen. Maar leren is nu een maal een proces van vallen en opstaan. Als er geen fouten worden gemaakt, blijkt in de regel dat er helemaal niets is gedaan, dus zeker niet aan gewerkt wordt.
Maar nu bij de les blijven van dit palaver. De wind variërend tussen Noord en Nordwest moet de baan keuze bepalen. De kortste baan  van die twee wordt gekozen namelijk die van NW 1 i.v.m. een extra lang genot van het niet te versmaden voetbaltoetje. De baan wordt binnen de drie kwartier afgewerkt. De bemanning van de Vic`s Blue is duidelijk onder de spanning van het nagerecht bezweken. Bij de start blijft ze al liggen en kan alleen nog achter de concurrenten aanvaren. Met een vierde plaats van de zeven deelnemers moeten we vandaag genoegen nemen op onze blauwe Victoire. En dat alleen omdat we van de zenuwen net voor de start de fokkeschoot hartstikke klem om de liertrommel in de knoop trekken zodat aanhalen en vieren niet mogelijk is en dat de gangen om de lier met geweld vrij gemaakt moesten worden. Mokken daarover heeft geen zin, gewoon je best doen, want anders mis te veel van het toetje dat nog op ons dagmenu staat. En dit moet wel een heel belangrijk niet te overtreffen item zijn, gezien het geringe aantal deelnemers vanavond. Mogelijk ontbreken er schippers, die niets van deze voetbalmatch willen missen.
Na snel aangelegd te hebben spoeden we ons naar de loods. De oude laptop is iets te traag bij het opstarten en het wachten duurt maar. De wedstrijd is al meer dan 10 minuten bezig als we beeld hebben en gespannen nemen we plaats met onze borrelsnacks en biertjes. Zoutjes, worstjes en augurkachtige versnaperingen gaan rond. Helaas, de toegezegde kaasblokjes ontbreken.
Nederland wordt in de 24 minuut op achterstand gezet door de Duitse spits Gomez. De slechte start van mij vanavond lijkt zich te herhalen. Wat was het tweede dat er vanavond misging? O, ja, een solo stuurboordslag in het tweede kruisrak terwijl mijn voorgangers eerst een lange bakboordslag maakten. Door een windschifting, die in ons nadeel uitvalt, valt het doek voor de overwinning net als in de 38 minuut, door weer een goal van Gomez. 2 – 0 voor Duitsland. Gezien het niet geheel lukken van onze inhaal race, gaat Nederland dit hopelijk beter doen en  komt minstens langszij. Pas in de 73 minuut scoort van Persi en met nog een ruim kwartier voor de boeg lijkt het een onmogelijke opgave. Dat gevoel van dit gaat nooit meer goed komen had ik ten minste bij het ronde van de laatste boei. Ze liggen te ver voor. Toch blijkt de Shadow nog even mijn adem in de nek gevoeld te hebben en daarmee het risico van een stijve nek. Maar tot hun opluchting  kwamen we toch net iets te kort.  Net zo als Nederland aan het einde nog wel aandrong, maar toch iets te licht werden bevonden.

De gemoederen in de loods zijn gedaald tot een wanhopig niveau. We lijken wel sneeuwpoppen die van de koude kermis zijn thuis gekomen en roeren ons nauwelijks.

Kreten zoals nee hè, pas op, oei en daar had meer ingezeten, geven een duidelijk beeld weer van berusting. Precies dezelfde  uitdrukkingen klonken aan boord van de Vic`s blue. Winnen zat er duidelijk niet in deze avond.
 
    Wij Nederlanders hebben van avond de goden getergd, die zich dan ook tegen ons gekeerd hebben. Hoe bewerkstelligen we ze eigenlijk een ondersteuning van deze goden? Zou aanbidden toch helpen. Ik heb geen schietgebedje gemaakt en omdat we het voetbal begin hebben moeten missen, heb ik niet kunnen zien of alle spelers wel een kruisje hebben geslagen, of de bal gekust, geknield en omhoog gekeken hebben. Ik denk dat onze oranje jongens niet alle rituelen toegepast hebben en dat leidt tot een breuk in het vertrouwen en dus tot verlies.
Zo is het ons eigenlijk ook vergaan, realiseer ik me nu. Andere voorbereiding voor de wedstrijd. Nooit was ik bij aanvang als eerste buiten op het Volkarak en mijn normale controle van alle zaken is niet volledig uitgevoerd. Nee, ik heb mijn helmstok niet aanbeden, niet de kuipvloer gekust en niet naar mijn windvaan gestaard terwijl ik langs de mast kniel. Nee, dat is duidelijk de goden verzoeken. Ik heb het zelf gedaan, net zo als onze voetballers. De uitslag is dan ook vanzelf sprekend teleurstellend.
Toch had deze avond ook een positieve kant. Geen discussie over de zeilwedstrijd maar gebroederlijk verdrinken we onze teleurstelling. En direct na de wedstrijd gaat iedereen weg. Geen napraterij. We likken duidelijk in stilte onze wonden. Verliezen en nog wel van Duitsland, de wedstrijd van dit toernooi..
Ik hoop volgende week weer meer succes te hebben. Nieuwe wedstrijd geeft nieuwe kansen. En als Nederland nu zondag wind van Portugal, dan zullen mijn kansen ook wel groter zijn, gezien het parallelle verloop tot nu toe. Moet er natuurlijk ook,net als bij Denemarken, een andere boot verliezen. Ergo, mocht Nederland uiteindelijk toch nog tweede in de poule worden en door gaan op het EK, dan lijkt onze overwinning in de 8 woensdagavond onvermijdelijk. Zo dat geeft ten minste weer zelfvertrouwen, als.............. zondag tenminste de teleurstelling niet weer boven komt waaien door te verliezen van Portugal. Of blijkt als nog Denemarken te sterk voor Duitsland. Ik heb dan gelukkig nog een aftrek mogelijkheid om weer een slecht resultaat weg te strepen.
Met een knipoog en een komische groet,.....Jan den Hertog
Status:
Zesde Race
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 85,5
s
20:20:51
20:26:56
0,75
2
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,5
s
20:24:16
20:27:55
2,00
3
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0
s
20:23:17
20:28:01
3,00
4
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5
s
20:24:40
20:28:21
4,00
5
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0
s
20:29:40
20:29:13
5,00
6
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0
s
20:37:34
20:29:33
6,00
7
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7
s
20:34:19
20:32:06
7,00
8
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6
dns
   
15,00
9
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0
dns
   
15,00
10
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes 98,0
dns
   
15,00
11
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 88,0
dns
   
15,00
12
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0
dns
   
15,00
13
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0
dns
   
15,00
14
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,8
dns
   
15,00
            Aantal punten per race:
Totaal aantal punten (na aftrek drie slechtste)
Ranking Nr. Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8
1 1 Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5 15,00 0,75 0,75 0,75 0,75 4,00    
2,25
2 6 Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 85,5 15,00 7,00 2,00 3,00 3,00 0,75    
5,75
3 2 Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6 15,00 2,00 3,00 11,00 2,00 15,00    
7,00
4 12 Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,5 15,00 8,00 7,00 11,00 4,00 2,00    
13,00
5 3 Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0 15,00 15,00 4,00 15,00 5,00 3,00    
12,00
6 11 Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0 15,00 6,00 5,00 2,00 8,00 15,00    
13,00
7 4 Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7 15,00 4,00 8,00 11,00 6,00 7,00    
17,00
8 14 Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,8 15,00 5,00 9,00 11,00 6,00 15,00    
20,00
9 5 Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0 15,00 9,00 11,00 11,00 9,00 5,00    
23,00
10 13 La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0 15,00 11,00 10,00 15,00 12,00 6,00    
24,00
11 7 Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0 15,00 3,00 15,00 15,00 13,00 15,00    
31,00
12 9 Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 88,0 15,00 10,00 6,00 15,00 11,00 15,00    
34,00
13 8 Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes 98,0 15,00 15,00 12,00 11,00 10,00 15,00    
33,00
14 10 Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0 15,00 15,00 15,00 11,00 15,00 15,00    
41,00
Zevende wedstrijd:
De één na laatste woensdagavondwedstrijd.
Beste zeilers, het is waar, vanavond varen we de vóór-laatste woensdagavondwedstrijd en ik zelf met lood in de schoenen. Door het verlies van Nederland tegen Portugal zijn mijn kansen geslonken naar nul. ( zie mijn vorige verslag van de 6 wedstrijd ). De goden verzoeken heet dat en ook deze uitspraak blijkt uiteindelijk gelijk te hebben.
Maar eerst mijn verslag van onze woensdagavond. Het palaver is duidelijk. We varen baan Oost 2, i.v.m. het mogelijk inzakken van de wind. Conform de  vorige wedstrijd, worden nogmaals de aangepaste regels binnen het wedstrijdreglement benadrukt. Start en finish lijn worden gemarkeerd door 2 gele skippy ballen en belemmert daarmee niet meer de vaargeul naar de Dintel en dus de beroepsvaart. Alleen voor het ronden van een boei mag nog in de betonde vaargeul gevaren worden. Er worden op enkele boten nog opstappers toegevoegd waarna we allen vertrekken. Er was nog nooit eerder zo`n grote opkomst aan opstappers. De boten hadden allen een overvolle kuip en het was vaak dringen in de kuip tijdens de manoeuvres.
Banen voor oostelijke wind hebben een ander startgebied, nl vlakbij de S1 boei.
Dit zorgde voor een vertwijfeld zoeken van de schippers hoe te gaan starten. Vanuit welke hoek varen we naar de startlijn? Wij kiezen voor een bakboord start, waarbij vroegtijdig positie ingenomen wordt, de vaart eruit houden tot de laatste 20 sec. en vervolgens hoog aan de wind vaart te maken en starten.
Als eerste passeert de Vic`s Blue ongeveer 5 sec na GPS starttijd de startlijn en na het ronden van de eerste boei volgt een spannend voordewinds rak. De Shadow voert als enige deelnemer een tweede fok om meer vierkante meters doek als stuwend vermogen te bewerkstelligen. En dat werpt vruchten af. Ze weten boord aan boord als binnen liggend schip de beneden boei te bereiken en krijgen dus ruimte van de Vic`s Blue en de Freestyle. Peter stuurt zijn Dehler 34 meteen hoog aan de wind weg. De Vics blue vaart op zijn kont en kruipt behoedzaam iets hoger om uit de vuile was te komen en over de Shadow heen te lopen terug naar de eerste positie. De Freestyle volgt met minder hoogte, waarschijnlijk door de vuile wind van de twee kemphanen voor hem.
Als Deen na de boei gerond te hebben constateert dat wij naar de verkeerde boei aan het varen zijn, en dus flink afvalt, heeft Hans het ook in de gaten gekregen. Alleen de twee vechtenden vóór in het veld nog niet. Daar gaat mijn telefoon over. Ik heb het te druk en wil die in deze hete strijd niet beantwoorden. Later bleek het een grap van Mark te zijn Hij wilde doorgeven: “Jullie gaan naar de verkeerde boei en bedankt daarvoor”. De Thunar stijgt weer op de ranglijst. De telefoon wordt dus niet opgenomen en de strijd gaat gewoon door. De Vic`s Blue die de hoogte heeft gewonnen, kan pas afvallen als de Shadow afvalt en met zeer ruime wind naar de juiste boei koerst. Uiteindelijk verspelen beiden meer dan 2 kostbare plaatsen. De Freestyle en de Second Love moeten zij voor laten gaan. Maar ook de achter blijvers laten nu hun adem weer voelen. De Vic`s Blue verovert weer de derde plek in de race op een aandewinds kruisrak en verdedigt deze in een bakstag rak langs de rand van de vaargeul. Zo weet hij de derde positie vast te houden. Maar de twee koplopers zijn te ver weg en de achtervolgers te dicht bij en vormen zeker op rating een bedreiging.
Uiteindelijk blijkt vandaag dat, de langzame schepen een goede klassering hebben gevaren, de Freestyle een overwinning op zijn lijst bij mag schrijven en de Vic`s Blue in zijn favoriete rol heeft gefaald. Met slechts een vijfde plaats moeten we vanavond genoegen nemen. Het oude spreekwoord Een vrouw en een Kip horen niet op een schip speelt mogelijk een rol als zwaard van Damocles voor  de goden die wij al verzocht hadden. ( zie vorige verslag ) De goedmaker bleek onze vrouwelijke opstapper te zijn, die een grote voorliefde heeft voor een Victoire, onze boot de hemel in prees en daarmee ons toch een hart onder de riem wist te steken. Haar opbeurende woorden hebben ons uiteindelijk weer moed gegeven om de volgende wedstrijd te strijden met een groter vertrouwen en enthousiasme, in een sportieve slotrace.
Bemanning van de Vic`s Blue
Status:
Zevende Race
"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: 19:45:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos 85,5
s
20:31:20
20:39:11
0,75
2
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel 99,6
s
20:39:45
20:39:45
2,00
3
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen 89,0
s
20:34:02
20:40:02
3,00
4
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar 104,7
s
20:42:43
20:40:08
4,00
5
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog 91,5
s
20:35:30
20:40:11
5,00
6
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen 91,5
s
20:37:40
20:42:34
6,00
7
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen 118,0
s
20:53:17
20:42:52
7,00
8
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers 101,0
dns
   
15,00
9
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght 136,0
dns
   
15,00
10
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes 98,0
dns
   
15,00
11
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay 88,0
dns
   
15,00
12
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters 101,0
dns
   
15,00
13
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen 90,0
dns
   
15,00
14
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters 89,8
dns
   
15,00
Tussenstand na zevende wedstrijd:
            Aantal punten per race:
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
Ranking Nr. Bootnaam: Boottype: Schipper: SW-cijfer 1 2 3 4 5 6 7 8
1                            
2                            
3                            
4                            
5                            
6                            
7                            
8                            
9                            
10                            
11                            
12                            
13                            
                             
 
Achtste wedstrijd:

Woensdag, 15:00 uur. Ik kijk nog maar een keer op Windfinder. Westenwind, later op de avond ruimend naar Noord-West. Nee, niet weer hè. En ook de windkracht laat te wensen over. De wind zal rond 20:00 uur volledig inkakken. Het zit ons in dat opzicht dan ook niet mee met het weer. Ik hoop er maar het beste van. De temperatuur is oké en het is droog, dus afwachten maar.

Tijdens het palaver weten we het zeker. We kiezen voor een korte baan gezien de wind. West 1, slechts 2,7 mijl. Met een stevig windje varen we door de sluis en zoeken het water op om  een beetje te gaan inzeilen. West 1: toch de verkeerde beslissing? Zoals het nu waait zou een West 2 zonder meer mogelijk zijn. Peter merkt nog op dat het vanavond een vroege borrel zal worden. Daar is ook niets mis mee maar we komen toch voor het zeilen.
We varen af en aan rond de startlijn en we menen op een gegeven moment de juiste aanvaarlijn te hebben. De route naar de eerste boei is een kruisrak. Met nog anderhalve minuut op de timer gaan we richting startlijn, zeilen los en rustig fladderen. 1 minuut nog en we trekken de zeilen aan. En dan gaat er iets mis. We gaan niet meer vooruit. Iedereen zit bij elkaar en komt nauwelijks vooruit. Het lijkt wel of ieder in de vuile wind zit van een ander. Behalve één boot: de Freestyle. Met Sakia aan het roer sprint de  boot vooruit alsof alle wind aan haar zeilen plakt en de rest heeft het nakijken. Als laatste boot gaan wij (Shadow) over de startlijn. Dit gaat ‘m niet worden vandaag; dat is duidelijk. We besluiten direct na het passeren van de startlijn om over stuurboord overstag te gaan (dat is een voordeel als je als laatste start). Terwijl alle boten over bakboord door blijven varen gaan wij de andere kant op. Wel opletten voor de nieuwe regel dat we de vaargeul niet invaren. Het blijkt achteraf een prima beslissing. Richting de wal blijkt de wind letterlijk in een andere hoek te zitten en na onze eerste overstag zien we dat we op iedereen aardig ingelopen zijn. We krijgen weer moed.
 

De eerste boei is de NV7. Deze ligt toch redelijk dichtbij maar met 7 knopen wind op de teller blijkt het toch een aardig stukje zeilen. We komen over bakboord richting NV7 aardig dicht bij de Evolutix die netjes achter ons door vaart. Ik weet nog steeds niet of hij een beetje moest afvallen maar het paste maar net.

Het blijkt dat we door onze beslissing bij de start veel goed hebben gemaakt. We zitten weer in de race. De strijd voor ons gaat met de Grey Fox die op enig moment akelig dichtbij is gekomen, de Evolutix, de Two Parts en de Thunar die voor de verandering zijn ligplaats in “In mijn Sas” heeft gewijzigd. De Two Parts heeft letterlijk alles in de strijd geworpen om de wind mee te krijgen want de bemanning is zelfs voorzien van aerodynamische mutsen die voor een perfecte windstroom moeten zorgen.
Ook La Belle Jans ligt prima in het veld. De bekende hardlopers zoals de Freestyle en de Vics Blue hebben inmiddels een te grote voorsprong voor ons.
Op het laatste rak is de wind de grote spelbreker. Met een schijnbare wind van 1,7 knoop dobberen we richting de finishlijn. Op marifoon kanaal 10 komt inmiddels het bericht binnen dat de sluis toch echt om half 10 dichtgaat. Wie had dat gedacht: Baan 1 en dan nog zoveel spanning waarbij tevens een aantal boten die uiteindelijk toch de motor hebben moeten starten om op tijd bij de sluis te zijn zodat zij een DNF hebben opgelopen.
Met een gezeilde tijd van 1,5 uur passeren we om 21:15 de finishlijn. Snel de motor aan en op naar de sluis. 5 minuten voor de sluiting arriveren we aldaar. Tijd voor een pilsje en de prijsuitreiking.
Nadat de resultaten van de avond zelf door Marc zijn medegedeeld en Frans de voorzitter een woordje heeft gesproken komt dan toch de ontknoping waar ieder op heeft zitten wachten. Wie mag zich winnaar noemen van de Joop Bierkens Trophy 2012. Voor velen zal dat toch geen verrassing zijn maar wat wel een verrassing is dat iedere deelnemer dit jaar in de prijzen is gevallen. Niet de eerste drie plaatsen gaan met een Côte du Dintel naar huis maar iedere deelnemer krijgt een fles van dit beroemde Chateau, voor zowel de schipper als zijn zeilmaat. Of deze koerswijziging een vaste traditie wordt is nog te bezien maar voor editie 2012 van de Joop Bierkens Trophy was het naar de mening van de wedstrijdcommissie op zijn plaats.

De Joop Bierkens Trophy 2012 gaat ook dit jaar naar de Vics Blue die met 12 strafpunten de 6 gezeilde wedstrijden heeft weten af te ronden. Een prachtige prestatie van Jan en zijn bemanning maar Jan weet nu dat hij volgend jaar weer een aftrek krijgt van 1 punt zodat het nog spannender zal worden. Met de felicitaties van iedereen overhandigt Marij de prijs aan Jan die vervolgens de aanwezigen trots zijn verovering  toont.

Met nog veel stoere praat en anekdotes sluiten we ook deze avond af. We kunnen terugkijken op een 8 tal prachtige avonden waarin 6 keer is gezeild en 1 keer een wedstrijd als gestaakt is aangemerkt en 1 wedstrijd in het geheel niet van de kant kwam.
 
Tot slot: Jan nam vorige keer in zijn verhaal een prachtige spreuk op. “Een vrouw en een kip, horen niet op een schip”. Dat zal vroeger best zo zijn geweest maar in deze tijd denk ik dat deze spreuk is achterhaald. Saskia Agterdenbosch zal er zeker anders over denken.
 
Ik zet de ingezette traditie voort en sluit af met een andere spreuk:
“Krimpende winden en uitgaande vrouwen zijn niet vertrouwen, maar
een wind die ruimt en een zeeman die pruimt, daar kan je huizen op bouwen”
 
Ik weet wat me te doen staat. Prettige vakantie voor iedereen, veel wind in de zeilen en in ieder geval tot 15 september op de zaterdag wedstrijd
 
Achste Race
Status:

Opmerkingen:
- finishtijd van Ardea en La Belle Jans met 15 min opgehoogd ivm eerder starten

"S" = meegedaan
"DNS" = niet gestart
"DNF" = gestart, maar niet gefinisht
"DSQ" = gediskwalificeerd
Starttijd: ??:00:00
Uitslag:
             
Gecorrigeerde
Aantal 
Ranking
Nr.
Bootnaam Boottype Schipper
SW-cijfer
Status:
Finishtijd
finishtijd
punten
1
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
91,5
S
21:06:20
21:13:53
0,75
2
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen
118,0
S
21:31:56
21:15:37
2,00
3
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos
85,5
S
21:02:33
21:15:42
3,00
4
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel
99,6
S
21:17:36
21:17:58
4,00
5
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen
91,5
S
21:15:20
21:23:43
5,00
6
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters
89,8
S
21:15:23
21:25:39
6,00
7
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay
90,0
S
21:16:30
21:26:40
7,00
8
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen
89,0
DNF
   
11,00
9
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar
104,7
DNF
   
11,00
10
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers
101,0
DNF
   
11,00
11
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght
136,0
DNS
   
15,00
12
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes
98,0
DNS
   
15,00
13
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
101,0
DNS
   
15,00
 
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen
90,0
DNS
   
15,00
Eindstand:
Stand na de achtste race
Totaal aantal punten (na aftrek twee slechtste)
            Aantal punten per race:
Ranking
Nr.
Bootnaam: Boottype: Schipper:
SW-cijfer
1 2 3 4 5 6 7 8
1
1
Vics Blue Victoire 1044 Jan den Hertog
91,5
15,00 0,75 0,75 15,00 0,75 4,00 5,00 0,75
12,00
2
6
Freestyle Jeanneau Sun Fast 37 Hans Agterdenbos
85,5
15,00 7,00 2,00 15,00 9,00 0,75 0,75 3,00
22,50
3
2
Thunar Gibsea 92 Mark van Boxsel
99,6
15,00 2,00 3,00 15,00 2,00 15,00 2,00 4,00
28,00
4
4
Two Parts Contest 30ac Frank Moolenaar
104,7
15,00 4,00 8,00 15,00 4,00 7,00 4,00 11,00
38,00
5
12
Shadow Dehler 34 Peter van Leeuwen
91,5
15,00 8,00 7,00 15,00 10,00 2,00 6,00 5,00
38,00
6
3
Second Love Dehler 35 cws Deen Houtepen
89,0
15,00 15,00 4,00 15,00 3,00 3,00 3,00 11,00
39,00
7
13
La Belle Jans Etap 22 Jan Eric Withagen
118,0
15,00 11,00 10,00 15,00 8,00 6,00 7,00 2,00
44,00
8
14
Grey Fox Dehler 36 cws Toine Peeters
89,8
15,00 5,00 9,00 15,00 4,00 15,00 15,00 6,00
54,00
9
9
Evolutix 5 Elan 310 Willem Faay
88,0
15,00 10,00 6,00 15,00 7,00 15,00 15,00 7,00
60,00
10
5
Orion Van de Stadt 30 Vita Ronald Rovers
101,0
15,00 9,00 11,00 15,00 13,00 5,00 15,00 11,00
64,00
11
11
Feliz Beneteau First 31.7 Loek Verheijen
90,0
15,00 6,00 5,00 15,00 12,00 15,00 15,00 15,00
68,00
12
7
Ardea Koopmans Bas de Vooght
136,0
15,00 3,00 15,00 15,00 11,00 15,00 15,00 15,00
74,00
13
8
Blue Whale Compromis C39 class Dulon Gerdes
98,0
15,00 15,00 12,00 15,00 6,00 15,00 15,00 15,00
78,00
 
10
Thrassos Dufour 30 classic Ad Witters
101,0
15,00 15,00 15,00 15,00 15,00 15,00 15,00 15,00
90,00
.
Winnaars eerdere edities:
1999: Coen Theunisse 2000: Jeroen van der Eng 2001: Coen Theunisse 2002: Joop Bierkens
2003: Joop Bierkens 2004: Loek Verheijen 2005: Joop Bierkens 2006: Hans Agterdenbos
2007: Wim van Bentum 2008: Loek Verheijen 2009: Julius Zwitselaar 2010: Hans Agterdenbos
2011: Jan den Hertog 2012: Jan den Hertog