Op een mooie zomerdag in september 2019
Laten we hopen dat het niet het laatste mooie weekend van het jaar was, maar mooi was het zeker. Het was zonnebaden voor de tijdwaarnemers. En lang ook, want de wind was niet om over naar huis te schrijven en tussendoor was er zelfs even helemaal geen wind. Voor de vroege starters duurde de terugweg eindeloos en voor de enkele late starter de heenweg.
U raadt het al, het verslag van de 29ste editie van de najaarswedstrijd van WSV De Dintel. Natuurlijk begonnen de activiteiten al op vrijdagavond en duurden tot zaterdagavond laat, of eigenlijk zondagochtend vroeg. De wedstrijd naar keuze: zelf bepalen hoe laat je start, zelf de volgorde van de ronding van de boeien bepalen, en puzzelen om uit te vinden om welke boeien het gaat (tenzij je gewoon achter iemand aan zeilt, van wie je verwacht dat hij/zij het weet).
38 inschrijvingen, inclusief een open bootje met 2 BV-ers (bekende Vikingen). Toch niet slecht voor onze vereniging. Een succes dat we moeten zien vast te houden of op voort bouwen. Tijdens het palaver werd zelfs gesuggereerd dat we een betere naam moeten bedenken voor dit echte evenement. Ik heb er al een paar gehoord, maar ben nog niet overtuigd: de nog-niet-oktober-wedstrijd, rondje Volkerak, de 10 van de Dintel. Kom maar op! De wedstrijdcommissie kan uw creativiteit gebruiken. Ook als het gaat om de organisatie en spelregels.
De puzzle m.b.t. de boeien was natuurlijk niet super moeilijk, maar verwarring zat in een klein hoekje. Naast herkenbare foto’s ook een papiertje met 3 verschillende notaties van de coördinaten van de verste boei: hè, liggen daar dan drie boeien, of is het dezelfde en moeten we die drie keer ronden? VK15 of VK17? Wel een relatief korte baan vanwege de voorspellingen m.b.t. de wind. De vroege starters en de snelle boten zouden zich nog hebben kunnen vergissen. Voor de rest van ons was het sowieso follow-the-leader. En met de passage van 38 zeilboten stond er op een gegeven moment gewoon schuim rond die boei. Wat wil je nog meer als aanwijzing.
Wel nog even opletten met het gebied-voor-de-snelle-motorboten (niet dat die er ooit zijn) tussen de gele boeien, dat als no-go-area was benoemd om de moeilijkheidsgraad voor de navigatoren te verhogen. Dat in tegenstelling tot de vaargeul, die wel op eigen risico (natuurlijk) bevaren mocht worden. Het was er behoorlijk druk en vanwege de niet al te betrouwbare wind, dus toch ook wel een beetje gevaarlijk. Tactisch gezien waren de keuzes overzichtelijk: eerst de scheidingston voor de haven ronden of pas op de terugweg, oostelijk of westelijk van het gebied-voor-de-snelle motorboten, en verder zo snel mogelijk rond de verste boei.
Oh ja, en ook nog het verhaal van het denkbeeldige touwtje. Na de finish touwtje aantrekken en dan moet je alle boeien naar je toe kunnen trekken. Lijkt eenvoudig, maar bij de zomeravondwedstrijden hebben we daar nog een keer echt aandacht aan moeten besteden en moesten we de boeienreeksen van de verschillende banen (windrichtingen) aanpassen.
Het werd en was een mooie wedstrijd. Het Volkerak zag er op deze septemberdag extra levendig uit. Slechts 1 DSQ (Disqualified), de B&B, en een DNF (Did-Not-Finish), de Endeavour. Ik weet eigenlijk niet precies waarom. Zelfs de BV-ers kregen een finishtijd (zeker geroeid! ?). Laat starten was niet verstandig. Vrijwel iedereen, inclusief de winnaars vertrokken tussen 11:00 en 12:00 uur: heen goede wind en terug weinig wind. Alleen de Witte Wind vertrok na de afgesproken 13:00 uur, niet op tijd, maar met coulance van de tijdwaarneming! Moest nog even een startaccu gaan halen in Willemstad en kon pas na het vervangen van het kapotte exemplaar van start. Daardoor: heen nauwelijks wind en terug redelijke wind. Toch nog (net) op tijd binnen!
En dan mijn favoriete onderwerp: wier. Ik heb het nauwelijks gezien. Hier en daar een sliertje, maar niet de grote plukken, die je roer of schroef omarmen en een wateranker worden. Of heb ik niet goed zitten opletten en gewoon geluk gehad? Misschien zit wier eigenlijk gewoon tussen je oren en heb je er alleen last van, als je erop let? Dat zouden ze bij het Waterschap met de alom aanwezige blauwalg moeten doen. Dat zou enorm schelen in de bediening van de Manderssluizen.
En toen was er toch nog een foutje, een pijnlijk foutje. Als winnaar werd de Frommes uitgeroepen met de Cassandra en de Aislin als 2de en 3de. Pas later in het weekend bleek er een fout in de berekeningen te zitten, waardoor de Frommes terugviel in de klassering. En de Cassandra de echte winnaar werd gevolgd door de Aislin en de Plexat. Maar ja, de prijsuitreiking had al plaatsgevonden en de foto’s waren al genomen en we hebben de expertise niet in huis om die nog op een acceptabele te retoucheren. Erg vervelend en confronterend voor Martin; eerlijk-is-eerlijk, hij had al aangegeven dat hij twijfelde aan de correctheid van de berekening van zijn tijd. De wedstrijdcommissie betreurt dit, onze excuses, we gaan door het stof, het zal nooit meer gebeuren, echt waar, beloofd (stokslagen en andere vormen van zelfkastijding gaan we niet doen!).
En daarna begon de BBQ en vloeiden voor sommigen de drank en het gesproken woord in elkaar over. Een heerlijke zomeravond.
In ieder geval namens de wedstrijdcommissie dank aan de vrijwilligers aan de waterkant, in de haven en de loods voor het werk dat is verzet vooraf, gedurende en naderhand. En dank aan de deelnemers en hun deelname en sportiviteit.
Volgend jaar de 30ste editie. Tijd voor een feestje en een bijzondere wedstrijd. Doet u ook weer mee?
Paul Hagens.
Uitslag:
Nr. |
Boot |
Type |
Schipper |
SW-cijfer |
Berekende tijd |
1 |
Cassandra |
Dynamic 33 |
Georg Franchimont |
96,5 |
02:15:23 |
2 |
Aislin |
Dehler 34 |
Joeri Kockelberg |
91,5 |
02:17:13 |
3 |
Plexat |
Dehler 32 |
Marn van Rhee |
96 |
02:17:23 |
4 |
Freebird |
Victoire 1044 |
Frank van Roessel |
95 |
02:17:39 |
5 |
Vics Blue |
Victoire 1044 |
Jan den Hertog |
90 |
02:18:38 |
6 |
La Belle Jans 2 |
Peterson 31 |
Kaat Verheesen |
103 |
02:19:46 |
7 |
Fylgia |
Kalik 30 |
Piet Scholten |
98 |
02:21:18 |
8 |
Orion |
Van de Stadt Vita 30 |
Ronald Rovers |
99 |
02:26:07 |
9 |
Two Parts |
Contest 30 AC |
Frank Moolenaar |
104,7 |
02:26:10 |
10 |
Freestyle |
Jeanneau Sun Fast 37 |
Hans Agterdenbos |
84,5 |
02:29:40 |
11 |
B-Square |
Dehler 35 CWS |
Maarten Brouwers |
90 |
02:30:17 |
12 |
Wimpel |
New Classic 700 |
Wim Peltenburg |
104,5 |
02:30:50 |
13 |
Bullit of Sête |
Jouet 32 |
Mark van Egeraat |
98,5 |
02:31:00 |
14 |
Sedna |
Dehler 36 JV |
Leendert-Jan Deurloo |
86 |
02:31:37 |
15 |
Part Two |
Elan 31 S |
Appie Kingma |
93 |
02:32:09 |
16 |
Kyma |
Beneteau first 22 |
Werner van Poeijer |
112 |
02:32:47 |
17 |
Spero Invidiam |
Dehler 32 |
Marjolijn van Soest |
96 |
02:32:51 |
18 |
Impassam |
Jeanneau Melody 34 |
Ton Kley |
95,5 |
02:33:43 |
19 |
Waylin |
Arcona 32 |
Hans Waijers |
97 |
02:33:56 |
20 |
Plan B |
Middellandse Zee jol |
Jeroen van Meer |
154 |
02:34:34 |
21 |
Temptation |
Jeanneau Sangria |
Barend Verschoor |
112 |
02:34:44 |
22 |
Blue Whale |
Compromis Class 39 |
Dulon Gerdes |
98,5 |
02:35:07 |
23 |
Osprey |
TAK one-off S spant |
Piet Oosterhaven |
120 |
02:35:19 |
24 |
Allure |
Bavaria 34 |
Max Bittner |
98,5 |
02:35:25 |
25 |
M I N T |
Clever 25 sprint |
Micquela Meijer |
105 |
02:38:25 |
26 |
Frommes |
Dehler 37 CWS |
Martin van de Wolf |
92,8 |
02:38:37 |
27 |
Balder |
MAXI84 |
Dirk Buitenhuis |
107 |
02:39:07 |
28 |
Witte Wind |
Waarschip 11,95m |
Paul Hagens |
86 |
02:39:23 |
29 |
Deshima |
Dehler Optima 92 |
Martijn van de Kamp |
100 |
02:50:29 |
30 |
Glys II |
Dufour 32 classic |
Werner Vermonden |
100,5 |
02:52:13 |
31 |
Second Love |
Dehler 35 CWS |
Deen Houtepen |
89 |
02:57:42 |
32 |
Flamingo |
Dehler Sprinta 7.0 |
Rob Ooms |
111 |
02:59:27 |
33 |
H2OBO |
Jeanneau Folie Douche |
Bert van Dokkum |
105 |
03:03:19 |
34 |
Bon Vivant |
Jeanneau Sun Odyssey 37 |
Gerard Happel |
99,5 |
03:06:38 |
35 |
Day Break |
Westerly Storm 33 |
Willem Barneveld |
96,5 |
03:06:41 |
36 |
Grietje |
Trotter Pandora |
Robin Lokers |
116,4 |
03:08:08 |
37 |
Endeavour |
jaren 30 S Spant |
Janny Bosscher |
110 |
DNF |
38 |
B&B |
Bavaria 38 |
Geert van Soest |
91 |
DSQ |