Op een mooie zomerdag in september 2019IMG 6581

Laten we hopen dat het niet het laatste mooie weekend van het jaar was, maar mooi was het zeker. Het was zonnebaden voor de tijdwaarnemers. En lang ook, want de wind was niet om over naar huis te schrijven en tussendoor was er zelfs even helemaal geen wind. Voor de vroege starters duurde de terugweg eindeloos en voor de enkele late starter de heenweg.

U raadt het al, het verslag van de 29ste editie van de najaarswedstrijd van WSV De Dintel. Natuurlijk begonnen de activiteiten al op vrijdagavond en duurden tot zaterdagavond laat, of eigenlijk zondagochtend vroeg. De wedstrijd naar keuze: zelf bepalen hoe laat je start, zelf de volgorde van de ronding van de boeien bepalen, en puzzelen om uit te vinden om welke boeien het gaat (tenzij je gewoon achter iemand aan zeilt, van wie je verwacht dat hij/zij het weet).

38 inschrijvingen, inclusief een open bootje met 2 BV-ers (bekende Vikingen). Toch niet slecht voor onze vereniging. Een succes dat we moeten zien vast te houden of op voort bouwen. Tijdens het palaver werd zelfs gesuggereerd dat we een betere naam moeten bedenken voor dit echte evenement. Ik heb er al een paar gehoord, maar ben nog niet overtuigd: de nog-niet-oktober-wedstrijd, rondje Volkerak, de 10 van de Dintel. Kom maar op! De wedstrijdcommissie kan uw creativiteit gebruiken. Ook als het gaat om de organisatie en spelregels.

IMG 6652De puzzle m.b.t. de boeien was natuurlijk niet super moeilijk, maar verwarring zat in een klein hoekje. Naast herkenbare foto’s ook een papiertje met 3 verschillende notaties van de coördinaten van de verste boei: hè, liggen daar dan drie boeien, of is het dezelfde en moeten we die drie keer ronden? VK15 of VK17? Wel een relatief korte baan vanwege de voorspellingen m.b.t. de wind. De vroege starters en de snelle boten zouden zich nog hebben kunnen vergissen. Voor de rest van ons was het sowieso follow-the-leader. En met de passage van 38 zeilboten stond er op een gegeven moment gewoon schuim rond die boei. Wat wil je nog meer als aanwijzing.

Wel nog even opletten met het gebied-voor-de-snelle-motorboten (niet dat die er ooit zijn) tussen de gele boeien, dat als no-go-area was benoemd om de moeilijkheidsgraad voor de navigatoren te verhogen. Dat in tegenstelling tot de vaargeul, die wel op eigen risico (natuurlijk) bevaren mocht worden. Het was er behoorlijk druk en vanwege de niet al te betrouwbare wind, dus toch ook wel een beetje gevaarlijk. Tactisch gezien waren de keuzes overzichtelijk: eerst de scheidingston voor de haven ronden of pas op de terugweg, oostelijk of westelijk van het gebied-voor-de-snelle motorboten, en verder zo snel mogelijk rond de verste boei.

Oh ja, en ook nog het verhaal van het denkbeeldige touwtje. Na de finish touwtje aantrekken en dan moet je alle boeien naar je toe kunnen trekken. Lijkt eenvoudig, maar bij de zomeravondwedstrijden hebben we daar nog een keer echt aandacht aan moeten besteden en moesten we de boeienreeksen van de verschillende banen (windrichtingen) aanpassen.

IMG 6723Het werd en was een mooie wedstrijd. Het Volkerak zag er op deze septemberdag extra levendig uit. Slechts 1 DSQ (Disqualified), de B&B, en een DNF (Did-Not-Finish), de Endeavour. Ik weet eigenlijk niet precies waarom. Zelfs de BV-ers kregen een finishtijd (zeker geroeid! ?). Laat starten was niet verstandig. Vrijwel iedereen, inclusief de winnaars vertrokken tussen 11:00 en 12:00 uur: heen goede wind en terug weinig wind. Alleen de Witte Wind vertrok na de afgesproken 13:00 uur, niet op tijd, maar met coulance van de tijdwaarneming! Moest nog even een startaccu gaan halen in Willemstad en kon pas na het vervangen van het kapotte exemplaar van start. Daardoor: heen nauwelijks wind en terug redelijke wind. Toch nog (net) op tijd binnen!

En dan mijn favoriete onderwerp: wier. Ik heb het nauwelijks gezien. Hier en daar een sliertje, maar niet de grote plukken, die je roer of schroef omarmen en een wateranker worden. Of heb ik niet goed zitten opletten en gewoon geluk gehad? Misschien zit wier eigenlijk gewoon tussen je oren en heb je er alleen last van, als je erop let? Dat zouden ze bij het Waterschap met de alom aanwezige blauwalg moeten doen. Dat zou enorm schelen in de bediening van de Manderssluizen.

En toen was er toch nog een foutje, een pijnlijk foutje. Als winnaar werd de Frommes uitgeroepen met de Cassandra en de Aislin als 2de en 3de. Pas later in het weekend bleek er een fout in de berekeningen te zitten, waardoor de Frommes terugviel in de klassering. En de Cassandra de echte winnaar werd gevolgd door de Aislin en de Plexat. Maar ja, de prijsuitreiking had al plaatsgevonden en de foto’s waren al genomen en we hebben de expertise niet in huis om die nog op een acceptabele te retoucheren. Erg vervelend en confronterend voor Martin; eerlijk-is-eerlijk, hij had al aangegeven dat hij twijfelde aan de correctheid van de berekening van zijn tijd. De wedstrijdcommissie betreurt dit, onze excuses, we gaan door het stof, het zal nooit meer gebeuren, echt waar, beloofd (stokslagen en andere vormen van zelfkastijding gaan we niet doen!).

IMG 6560En daarna begon de BBQ en vloeiden voor sommigen de drank en het gesproken woord in elkaar over. Een heerlijke zomeravond.

In ieder geval namens de wedstrijdcommissie dank aan de vrijwilligers aan de waterkant, in de haven en de loods voor het werk dat is verzet vooraf, gedurende en naderhand. En dank aan de deelnemers en hun deelname en sportiviteit.

Volgend jaar de 30ste editie. Tijd voor een feestje en een bijzondere wedstrijd. Doet u ook weer mee?

Paul Hagens.

Uitslag:

Nr.

Boot

Type

Schipper

SW-cijfer

Berekende tijd

1

Cassandra

Dynamic 33

Georg Franchimont

96,5

02:15:23

2

Aislin

Dehler 34

Joeri Kockelberg

91,5

02:17:13

3

Plexat

Dehler 32

Marn van Rhee

96

02:17:23

4

Freebird

Victoire 1044

Frank van Roessel

95

02:17:39

5

Vics Blue

Victoire 1044

Jan den Hertog

90

02:18:38

6

La Belle Jans 2

Peterson 31

Kaat Verheesen

103

02:19:46

7

Fylgia

Kalik 30

Piet Scholten

98

02:21:18

8

Orion

Van de Stadt Vita 30

Ronald Rovers

99

02:26:07

9

Two Parts

Contest 30 AC

Frank Moolenaar

104,7

02:26:10

10

Freestyle

Jeanneau Sun Fast 37

Hans Agterdenbos

84,5

02:29:40

11

B-Square

Dehler 35 CWS

Maarten Brouwers

90

02:30:17

12

Wimpel

New Classic 700

Wim Peltenburg

104,5

02:30:50

13

Bullit of Sête

Jouet 32

Mark van Egeraat

98,5

02:31:00

14

Sedna

Dehler 36 JV

Leendert-Jan Deurloo

86

02:31:37

15

Part Two

Elan 31 S

Appie Kingma

93

02:32:09

16

Kyma

Beneteau first 22

Werner van Poeijer

112

02:32:47

17

Spero Invidiam

Dehler 32

Marjolijn van Soest

96

02:32:51

18

Impassam

Jeanneau Melody 34

Ton Kley

95,5

02:33:43

19

Waylin

Arcona 32

Hans Waijers

97

02:33:56

20

Plan B

Middellandse Zee jol

Jeroen van Meer

154

02:34:34

21

Temptation

Jeanneau Sangria

Barend Verschoor

112

02:34:44

22

Blue Whale

Compromis Class 39

Dulon Gerdes

98,5

02:35:07

23

Osprey

TAK one-off S spant

Piet Oosterhaven

120

02:35:19

24

Allure

Bavaria 34

Max Bittner

98,5

02:35:25

25

M I N T

Clever 25 sprint

Micquela Meijer

105

02:38:25

26

Frommes

Dehler 37 CWS

Martin van de Wolf

92,8

02:38:37

27

Balder

MAXI84

Dirk Buitenhuis

107

02:39:07

28

Witte Wind

Waarschip 11,95m

Paul Hagens

86

02:39:23

29

Deshima

Dehler Optima 92

Martijn van de Kamp

100

02:50:29

30

Glys II

Dufour 32 classic

Werner Vermonden

100,5

02:52:13

31

Second Love

Dehler 35 CWS

Deen Houtepen

89

02:57:42

32

Flamingo

Dehler Sprinta 7.0

Rob Ooms

111

02:59:27

33

H2OBO

Jeanneau Folie Douche

Bert van Dokkum

105

03:03:19

34

Bon Vivant

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gerard Happel

99,5

03:06:38

35

Day Break

Westerly Storm 33

Willem Barneveld

96,5

03:06:41

36

Grietje

Trotter Pandora

Robin Lokers

116,4

03:08:08

37

Endeavour

jaren 30 S Spant

Janny Bosscher

110

DNF

38

B&B

Bavaria 38

Geert van Soest

91

DSQ